
Vím, jak lze školu dělat jinak, smysluplněji
Ne, škola už opravdu nemusí vypadat jak za Marie Terezie, ačkoliv si jí tak mnozí lidé stále
představí. Tak škola (má-li k něčemu být) už dokonce vypadat nesmí. Jen dvě třetiny českých žáků chodí do školy rády. Je to nejméně ze všech zemí zapojených do mezinárodního srovnání, to mluví za vše.
Vypracovával
jsem mnoho koncepčních dokumentů a zaváděl je do praxe. Mám zkušenosti
se záváděním komunitních prvků do výuky, stejně tak školních pravidel.
Mohu také přispět náhledem na to, jak lze nastavit mezivrstevnické učení, jak dávat zpětnou vazbou, jaké nastavit hodnocení, jak vytvořit podpůrný systém pro nováčky - buddy systém, jak podpořit to, aby děti byly schopny řešit konflikty samy - mediátorství a jak komunikovat s respektem a spoluvytvářet bezpečné prostředí. Mohu také pomoci s plánováním uceleného programu pro několikadenní výjezdy, například adapťáky.
Tak co, máte odvahu vzdělávat opravdu smysluplně?

Vím, jak náročná je práce učitele
Sám jsem šest let působil na třech různých školách. Práce učitele je v naší společnosti stále nedoceněná, přitom tak náročná. Není to však práce pro každého. Z mého pohledu se učitelem člověk z velké míry rodí. Přirozený talent předávat a inspirovat se naučit nedá. Je hromada příšerných učitelů, kteří sice mají vzdělání a praxi, ale radost z poznání v dětech spíše zabíjí. Čest všem učitelům, kterým jde skutečně o inspiraci, nikoliv o splnění nějakých osnov z minulého století.
Nabízím několik workshopů (kurzů) určené pro učitele a lidi pracující s dětmi. V rámci setkání 1 na 1 nebo skupinové konzultace vám můžu předat svůj
pohled na výuku, mé zkušenosti a tipy co mi fungovalo. Také vám mohu
předat tipy na to, jak si udržet wellbeing, neboli jak podpořit psychohygienu,
která je pro učitele zásadní. Mimo kurzů, mohu nabídnout vedení poradního kruhu zaměstanců vaší školy, který podpoří vzájemnou spolupráci a může vyčistit nevyřčené problémy.
Na školách jsem se zabýval zaváděním školních pravidel, vedením
celoškolního shromáždění, mediátorského kroužku a kolejí (věkově smíšené
skupiny), prováděl jsem děti diskuzním předmětem zaměřeným
na niterná témata, která se většinou ve školách neprobírají, vedl jsem mužský a
mužsko-ženský kruh a zajišťoval projektovou výuku z okruhu vědy a
techniky. Dělal jsem mentoring pro vybrané děti týkající se jejich
vzdělávacího pokroku a wellbeingu. Mám zkušenosti s výukou matematiky
Hejného metodou, to vše na živo i v online formátu. Ano, mám zkušenosti
ze školy, která probíhala 3 týdny online a 1 týden na výjezdu (nikoliv
jen během covidového období).

Pro učitele a lidi pracující s dětmi
Smysluplné vzdělávání pro 21. století
vhodné pro učitele a vedení škol
Klíčová slova: funkčnost klasické školy, alternativy, rozvoj kompetencí, formativní hodnocení, smysluplnost vzdělávání
Zhodnotíme funkčnost školy klasického typu. Podíváme se na alternativní školy a na to, jak posunout způsob vzdělávání, včetně jejího obsahu, směrem do 21. století. Ukážeme si konkrétní možnosti, jak pojmout výuku smysluplně a pro děti zajímavě - prozkoumáme výuku kompetencí. Také se budeme věnovat nenásilnému a konstruktivnímu způsobu hodnocení.
Vzájemný respekt a práce s kolektivem
vhodné pro učitele a lidi pracující s dětmi mimo školu (neučitele)
Klíčová slova: respektující komunikace, předcházení a řešení konfliktů, mediace konfliktů
Podíváme
se na typické projevy nerespektující komunikace, včetně těch méně
nápadných projevů. Ukážeme si, jak lze komunikovat jinak a jak se stavit
k nerespektujícím projevům žáků. Podíváme se také na to, jak lze řešit
konflikty mezi dětmi, včetně toho, co můžeme udělat pro to, aby si je
dokázaly děti řešit samy.
Specifika práce s dětmi
vhodné především pro lidi pracující s dětmi mimo školu (neučitele)
Klíčová slova: vývojová psychologie, dětské potřeby, respektující komunikace, motivace
Kurz vhodný pro lidi, kteří pracují s dětmi například při volnočasových aktivitách. Zabrouzdáme do vývojové psychologie. Rozebereme potřeby dětí a koukneme se na to, jakým způsobem k dětem přistupovat a učit je.
Časová dotace jednoho tématu je 300 minut / 5 hodin (bez přestávek). Kurzy jsou interaktivní a očekává se aktivní zapojení účastníků. Je možné objednat kurzů více. Jeden den se můžeme věnovat jednomu tématu a následující den jinému. Také může jít o kombinaci workshopu a konzultace, kdy si například vyberete jeden kurz a poté můžeme debatovat cokoliv, co budete mít na srdci. Další možností je kombinace workshopu, konzultace a poradního kruhu. Setkání vám ušiju na míru tak, aby pro vás mělo maximální užitek, záleží na vašich očekáváních a potřebách. Kurzy se mohou konat ve vaší škole, místě, kde s dětmi pracujete nebo kdekoliv jinde, kam se vejdeme :-) Pro potřeby prezentace budu potřebovat využít projektor. Je také možnost setkání uspořádat v online formě.
Pro doplňující otázky a dohodnutí termínu klikni na tlačítko níže.
Pro školní kolektivy
Součástí kolektivu
Cílí na kompetence: Umění komunikace, Rozvoj emoční inteligence, Schopnost spolupráce a podpory ostatních
Klíčová slova: potřeby, respektující komunikace, šikana, ubližování, řešení konfliktů
Prozkoumáme, co potřebujeme k tomu, abychom se cítili ve škole dobře. Podíváme
se na typické projevy nerespektující komunikace a jednání, včetně těch méně
nápadných projevů. Ukážeme si, jak lze komunikovat jinak. Respektující i
nerespektující jednání si zažijeme na vlastní kůži skrze scénky. Rozebereme, co vše je ubližování, včetně šikany a jakým způsobem lze řešit konflikty. Na konci si v kruhu zasdílíme, jaká míra respektu se v kolektivu nachází a co udělat pro to, aby ho bylo více.
Dospívání a sexualita
Vedu se zkušenou průvodkyní Lenkou
Cílí na kompetence: Rozpoznání vlastních silných stránek a přijetí limit, Rozvoj emoční inteligence
Klíčová slova: sexualita, puberta, anatomie, menstruace, sexismus
Řekneme si, co vše spadá do sexuality. Vysvětlíme si, co je gender a co pohlaví. Podíváme se na anatomické složení a funkci mužských a ženských pohlavních orgánů. Prozkoumáme, co se děje s člověkem v pubertě. Ujistíme se o tom, že každé tělo je jiné a přitom krásné. Probereme téma sexu, porodu, ochrany před pohlavními chorobami a také sexismu a sexistického chování. V druhé části kurzu utvoříme mužsko-ženský kruh, kde si zodpovíme otázky a zasdílime své zkušenosti.
Časová dotace jednoho tématu je přibližně 180 minut (4 vyučovací hodiny). Kurzy jsou vhodné pro žáky 2. stupně ZˇŠ a pro skupinu max. 30 dětí. Kurzy jsou interaktivní a očekává se aktivní zapojení účastníků. Kurz se koná naživo, přímo ve vaší škole. Pro potřeby prezentace budu potřebovat využít projektor.
Pro doplňující otázky a dohodnutí termínu klikni na tlačítko níže.